" Er zijn nu 10 beste kijkers online! " 

Foto-albums > Albert Beets Wijdewormer

Albert Beets in Griekenlang

Het begon allemaal rond m’n 13de. Het zal dus zo rond 1977 geweest zijn. Ik zat net op de Middelbare school, maar kreeg veel meer interesse voor vrachtauto’s dan voor geschiedenisles.
Wat geweest is, komt niet meer zal ik maar zeggen. Ik kwam verzeild bij transportbedrijf Albert Beets in Wijdewormer, waar ik 2 kilometer vandaan woonde en op m’n fietsje door weer en wind steevast iedere middag na schooltijd naartoe ging.

Huiswerk van school was voor mij niet belangerijk, vrachtauto’s wel. Ik leerde daar chauffeurs kennen, ging met ze mee als ik vakantie had. Werkte in de loods en garage om wat bij te verdienen om zodoende eten onderweg te kunnen betalen. En voor een jochie van 14 jaar werd ik echt keurig betaald door de firma. Ik kan mij de oude boekhouder nog zo voor m’n geest halen met het bruine loonzakje wat hij altijd op vrijdag aan mij gaf.
.
Iedere middag reed ik met een Volvo F-88 over het terrein om opleggers uit de loods vandaan op hun plek te zetten. Iedere trailer had z’n nummer en parkeerplek. Als de chauffeurs terug kwamen van rit, tankte ik hun auto en zette hem op z’n plek. In die tijd heb ik heel veel geleerd.
Zowel van het werk op de “werf” en in de garage bij Toon van Diepen, als dat ik met de jongens mee ging. In het begin Nederland. Later naar Duitsland.
Er werd toen al veel gereden voor Express Trailers op Reggio Calabria in Zuid-Italië. Dat werd gedaan met de toendertijd moderne FORD-Transcontinental.

Hoewel ik totaal niet uit een gezin of familie kom waar een chauffeur was, wist ik al wat het ging worden: Ik ga rijden. Simpel verhaal.
Maar daar was niet iedereen, in eerste plaats m’n ouders, het mee eens. Dus werd ik meegesleept naar voorlichtingsavonden van de Middelbare Technische School e.d. Van mijn kant weinig animo zal ik maar zeggen… Het werd de chauffeursopleiding in Amsterdam.
2 jaar stage lopen, 1 dag per week naar school.

Toen kwam, als ik het goed heb in 1982, de militaire dienstplicht. Leuke tijd gehad, en ook weer geleerd. Ik reed op een oude DAF-616, benzinemotor, motorwagen met aanhanger bij de Genietropen in Wezep. Iedereen nam die hanger op z’n neus, maar ik was altijd zo eigenwijs om zo achteruit te rijden.
Heeft me een paar weekenden “achter de wacht” gekost. Gaf allemaal niks, want zondag kreeg je gebak bij de koffie.
Nog een kameraad aan over gehouden waar ik nog steeds kontakt mee heb.

Na mijn diensttijd, je raad het al, begon ik bij Albert Beets. Eerst binnenland. Maar er werd veel gereden op Sardinië en Sicilië met bulkopleggers naar olieraffinaderijen. Dat begon bij mij dus ook te kriebelen om dat te gaan doen. En zo werd het dus ook. Later kwam er nog raffinaderij in Aspropyrgos bij Athene bij. Toen nog over “land”, dus voormalig Joegoslavië. TIR-carnet, carnet TRIPTIQUE…Ik had er nog nooit van gehoord, dus zoek het dan maar uit als je 20 jaar bent. Geweldige tijd gehad. Kijk zelf maar naar de foto’s.